TÁBORILELKÉSZ

HÍREK
TÖRTÉNELEM
 • A vallás, az egyház és a katonaság
 • A katonai lelkipásztori szolgálat története 1773-ig
 • Apostoli Tábori Helynökség működése a Habsburg-monarchiában 1773-1918 között
 • Forradalmak és a katonai lelkészet
 • Nemzeti hadsereg és a Magyar Apostoli Tábori Helynökség
 • Magyar Királyi Honvédség tábori lelkészete
 • Katonalelkészi szolgálat a Magyar Néphadseregben
HM TÁBORI LELKÉSZI SZOLGÁLAT
 • HM Tábori Lelkészi Szolgálat Katolikus szolgálati ág
 • HM Tábori Lelkészi Szolgálat Protestáns szolgálati ág
 • HM Tábori Lelkészi Szolgálat Zsidó Lelkészi Szolgálati Ág Tábori Rabbinátus
PROGRAMOK
ELMÉLKEDÉSEK
ÜNNEPEK
VIDEOK
INTER ARMA CARITAS - FEGYVEREK KÖZÖTT A SZERETET
GALÉRIÁK
ÉLŐ TÖRTÉNELEM - VITÉZI REND
IMPRESSZUM


TÉMAGYŰJTŐ
HM Tábori Lelkészi Szolgálat hírei
Katolikus Tábori Lelkészi Szolgálat hírei
Protestáns Tábori Lelkészi Szolgálat hírei
Vitézi Rend
Zsidó Lelkészi Szolgálat hírei

 PARTNER LAPUNK HÍREI

 KATOLIKUS ESEMÉNYNAPTÁR
<<  2017. június  >>
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

 PROTESTÁNS ESEMÉNYNAPTÁR
<<  2017. június  >>
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

 KERESÉS
 

 ON-LINE KÖZÖSSÉGI KOMMUNIKÁCIÓ

Neve:          
Jelszava:     

 HÍRLEVÉL


Az ejtőernyősök védőszentje: Szent Mihály főangyal

Startlap megosztás
2011-09-29 14:38:54

Szent Mihály arkangyalAz utolsó ítélet főszereplője, aki legyőzi a Sátánt és véglegesen kinyilvánítja Isten abszolút hatalmát. A népi kalendárium egyik rendkívül fontos napja, a gazdasági év vége, a számadás, az állatok istállóba hajtásának ideje, a mezőgazdasági munkák vége. Napjának fontosságát, a hónap elnevezése is mutatja. Bibliai nevének jelentése: "Ki olyan, mint az Isten?" Ő a mennyei seregek fejedelme. Hagyományos magyar neve: "Úr Mihály arkangyal". Az ősi "ar" szó, amely a honfoglalás előtti szakrális kifejezésekből (szent, legfőbb) ered, később kiveszett nyelvünkből. Bibliai történeteiből fakad, hogy ő lett az Egyház oltalmazója, a pogányság ellen harcoló keresztény katonák védelmezője, és a sátán illetve bármilyen démoni erővel való küzdelem vezetője. Ő vezeti a lelkeket a másvilágra.

Bár a kultuszképződés föltételei nem adottak, hiszen nincsenek ereklyéi, nem lehet a sírjához zarándokolni, a vallásosságban, keleten is, nyugaton is fontos helyet tölt be. Ő volt a bizánci birodalom patrónusa, és a király testőre. Katona szentként tisztelték. Így kerül képe Gábriel arkangyallal együtt a Szentkoronára. A Nyugati Szent Mihály kultusz egyik fontos tanúja a Szent Mihály-hegyek tisztelete. A Mont Saint Michel Normandiában (a Nyugat csodája) ennek kiemelkedő példája, amelynek nyomán, Magyarországon is keletkeznek ilyen kultusz helyek. Az egyik Vonyarcvashegy, eredeti nevén Szentmihályhegy amelyet francia mintájához hasonlóan annak idején körülvett a Balaton.

A németek Szent Mihálynak tulajdonították a pogány magyarokon aratott győzelmeiket (933; 955). A kereszténnyé váló magyar királyság szintén Szent Mihály oltalmába ajánlja magát, ezért lesz az országban a főtemplomok (Veszprém; Vác; Gyulafehérvár) védőszentje.

Mihály volt a védője nem csak templomoknak, hanem váraknak, városkapuknak is országszerte.

Szent mihály arkangyalA sárkánynak, Sátánnak, Lucifernek a legyőzése az egyik leggyakrabban ábrázolt Mihály-jelenet. Eredetileg (9-10. sz.) Mihály pajzzsal és lándzsával felfegyverezve győztesként tipor a sárkányra, kígyóra. Később teljes lovagi páncélban, mint igazi katona teszi ugyanezt. A gótikában mind ez drámai küzdelemként jelenik meg, ami aztán a barokk művészetben jut el a csúcsára. A barokk jellemzője, hogy a hit védelmezőjeként Mihály az aktualizált ellenséggel küzd meg, egyes helyeken a reformátusok arcát viseli a sátán, tovább él a 20. században is. Sopron-bánfalva gótikus templomának kórusán látható az 50-es évekből származó szekkó, ahol a letaszított Lucifer Sztálin vonásait viseli (lásd 4. kép fentről a bal oldalon). Mihály, mint az utolsó ítélet főszereplője is megjelenik, mint aki mérlegre helyezi az egyes emberek tetteit, ezért mérleggel a kezében is ábrázolják. Ezek a Mihály képek a hívőket az élet küzdelmeiben, a gonosszal való harcában és helytállásban akarják megerősíteni, és növelni a kitartást a haldoklás közben is erősíteni a jó-halál reménységét.

Már a Halotti Beszéd könyörgése is Szent Mihály oltalmába ajánlja a halott lelkét.

Szent Patrik purgatóriumában is Mihály kalauzolja a két magyar vitézt Krissafánfia Györgyöt és Tar Lőrincet.

A népi szólás szerint, aki meghal, azt „megrúgta Szent Mihály lova” ugyanis így hívják azt az eszközt, (saroglyát, szekeret, kocsit) amin a halottat a sírhoz vitték.

Szent Mihály napjával kezdődött a kisfarsang, amely Katalin napjáig tartott. Ez volt az őszi mulatságok, esküvők ideje.

Mivel Szent Mihály napja az őszi napéjegyenlőség környékére esik, így a sötét tél kapujában áll. A népi mondások is erre utalnak: „Szent Mihály öltöztet, Szent György vetkőztet.”, „Aki Szentmihály-nap után szalmakalapban jár, attól nem kérnek tanácsot.” Időjárás jóslásként elterjedt volt: „Ha Szentmihálykor keleti szél van, az kemény telet jelent.”

Szent Mihály szobor - HegykőSzálljon dicső énekünk
Felétek, szent főangyalok,
Kiket nagy tisztesség övez,
Hol állnak régi csarnokok!

Mihály, mennybéli nagy hadak
Vezére, győztes harcosa,
Villámló jobbod védje meg
Az Istenhez hű lelkeket!

És mind, ti, fényes angyalok,
Fehér hótiszta szép sereg,
Segítsetek, hogy egykoron
Majd mennyet érjünk köztetek!

Legfőbb Atyának s egy Fiát
Imádjuk és Szentlelküket,
Kiknek ti egy dicséretet
Együtt örökké zengetek! Ámen.



Istenünk, Te Szent Mihály arkangyalt, a mennyei seregek vezérét hathatós védelmezőnkké tetted a Gonosz elleni küzdelemben. Közbenjárására add meg nekünk, hogy minden testi-lelki bajon úrrá legyünk, és hűségesek maradjunk a Te és testvéreink szolgálatában, Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.

Ábrázolása: Kezdetben mint isteni hírhozót (Józsue tört-ében a S. Maria Maggiore-baz. mozaikján, 432-440), ill. a Paradicsomot őrző angyalt ábrázolták (Ravenna, S. Apollinare in Classe, mozaik, 549 k.). Szinte mindig szakálltalan, fiatal férfi, általában fehér szárnyakkal, fején diadém vagy sisak. Ruházata tunika, páncél, köpeny, a középkorban dalmatika (főként a hírhozó és lélekmérő képeken). A bizánci művészetben díszes ruhában, keresztes bottal, diadémmal, kezében a világmindenségre utaló gömböt tartva ábrázolják.



Forrás: KTP


 
© 2010. Táborilelkész - a katonák egyházi hírei